Tamiya CC-01- MAN TG410A 4x4 RODEO
obr.1
Po dlouhém hledání modelu, který by splňoval mé představy (Elektro, 4x4, reálná předloha (žádný monster), dobrá průchodnost terénem a další) padla volba na stavebnici od firmy Tamiya s podvozkem CC-01 a karoserií Volkswagen Race Touareg.
obr.2
Na podvozku se mi nejvíce líbila koncepce pohonu a to,že podvozek při pohledu zespoda vypadá jak u skutečného auta. Přední náprava má nezávislé odpružení pomocí lichoběžníkových ramen a zadní náprava je tuhá.
obr.3
Stavba probíhala naprosto bez problémů. Až při stříkání karoserie jsem se nemohl rozhodnout, zda nastříkat celou karoserii a polepit nálepkami, nebo si nechat otevřenou cestu a skla, přední a zadní světlomety nechat čiré. Rozhodl jsem se pro druhou možnost. Na přední světlomety byly prozatím nalepeny samolepky ale zadní zůstaly bez nich. Záď tak vypadá naprosto skvěle a né "hračkovatě". V budoucnosti budou osazeny leddiodami. Skla jsou zatím také bez samolepek. Zde nevím, zda je tam později nedám.
Něco o testování:
Jako velkým nedostatkem se ukázaly originální pneumatiky. Jsou provedeny jako věrná kopie BFGOODRICH Radial Mud-Terrain T/A. Mají i vzorek podle předlohy. Jejich nedostatkem je však směs, ze které jsou vyrobeny. Ta je velmi tvrdá a nedovoluje pneumatice optimální přilnavost k povrchu.
23.2.2008 Před několika dny jsem se rozhodl osadit na tento podvozek karoserii MAN TG410 A, která byla původně na podvozku TS-4e. Osazení se povedlo bez problémů a výsledek je podle mě perfektní. Podvozek CC-01 nabízí možnost posunutí uložení ramen zadní nápravy dopředu a tím zkrácení rozvoru. Při tomto jsem narazil na jedinou překážku a tou je kardan, který nepustí nápravu dopředu. Prozatím nechám originální rozvor podvozku a čas a jízdní vlastnosti ukážou, zda se tím budu muset vůbec zabývat.
obr.4
Dovoluji si říci,že upravený podvozek TS-4e měl lepší průchodnost terénem co se týče vyjíždění prudkých svahů než je tomu tak u CC-01 s původní elektronikou a zpřevodováním. CC-01 má výhodu v tuhé zadné nápravě a větší světlé výšce..Proto oproti TS-4e snáze zvládá nerovnosti.
obr.5
Video z první testovací jízdy: http://www.youtube.com/watch?v=RQqNH0K2Vsw
24.2.2008 Dnes jsem namontoval jiná kola. Sice kazí vzhled oproti původním ale jízdní vlastnosti se mnohonásobně zlepšily. Jedná se o plné disky na stadium truck ve žluté barvě. Zadní disky a pneu jsou širší než vpředu. Pneu jsou nízkoprofilové s velice měkou směsí a vzorkem "Pins" . Navíc jsem z nich odstranil vložky a tak auto jede téměř po ráfkách. Přilnavost a přizpůsobivost térenu je ale perfektní.
(obr.6)
26.2.2008 Bylo zakoupeno nové servo řízení Hitec HS-645MG. Nyní by měly být minulostí problémy s řízením v terénu, kdy stojící auto nezatáčelo.Servo disponuje tahem 9,6Kg/Cm při 6 voltech a také kovovou převodovkou a dvojitými kuličkovými ložisky. Dále byl zakoupen regulátor Hitec EZX-R. Narozdíl od originálního TEU 101BK disponuje obvodem BEC. Proto již mohu použít přijímač Hitec DCX který nemá oproti původně namontovanému Hitec HP-2RNB vlastní obvod BEC. Budu tedy moci využívat všech funkcí, které nabízí vysílač Hitec CRX. První zkušební jízdy na uměle vytvořeném terénu se zdají být perfektní. Nevyskytuje se žádné cukání serva řízení a poskakování při rozjíždění. Pokud se při testování v terénu projeví nadměrné přehřívání regulátoru, hodlám namontovat aktivní chladič (ventilátor).
(obr.7)
Také byla změněna místa uchycení zadních vlečných ramen k rámu (původní stav obr.3, současný stav obr.7)a v souvislosti s tím nutná změna uchycení spodních částí zadních tlumičů k tuhé zadní nápravě. Nyní vozidlo nemá zbytečné výčnělky v podobě kulových čepů ramen za které by se mohlo pověsit v terénu a vlečná ramena nyní zbytečně nezasahují pod vozidlo.
4.3.2008 Dnes jsem bez jakéhokoliv testování předchozích úprav a nové elektroniky provedl pár úprav:
1. Montáž vložek do pneumatik
2. Uzavření předního diferenciálu
3. Montáž přídavné převodovky Graupner s poměrem 2,8:1
První bod není třeba komentovat.
Uzavření předního diferenciálu bylo provedeno tak, jak se o něm zmiňuje časopis RCCars (č.5/2007) za použití tavného lepidla.
Montáž přídavné převodovky byla o trochu složitější. To proto, že k její úspěšné montáži bylo nutné vyříznout část šasí a prodloužit tak motorové lože o 27mm a nad provedením této nevratné úpravy jsem dlouho přemýšlel. Nakonec jsem do toho skočil po hlavě a začal řezat. Už nebylo cesty zpět. Nyní však nelituji.
Po vyříznutí byla převodovka namontována na původní (originální) motor 540 a bylo vyřešeno osazení pastorků na převodovce a motoru. Následovala montáž do auta. Motor nyní zasahuje cca 24mm do prostoru uložení akumulátorů, proto budou muset být umístěny do zadní části rámu nebo bude muset být upravena jejich poloha v původním místě pootočením o 45stupňů. Vzhledem k tomu, že druhá varianta bude požadovat další řezání, budou akumulátory zatím namontovány do zadní části podvozku.
Jako další bude muset být vyroben a namontován kryt, který bude chránit motor před nečistotami a případně i vodou. To proto, že motor je nyní zespodu z části odkryt.
5.3.2008 Dnes jsem rozhodl o místě uložení akumulátoru. Ten zůstane na původním místě, ale bude pootočen o 45stupňů. Těžiště se tak radikálně nezmění.
Také jsem vyrobil kryt plošiny z plastu, který zakrývá regulátor a přijímač na plošině instalovaný. Pro lepší chlazení regulátoru jsou zde dva otvory s mříží.
Další etapou bylo zhotovení skel kabiny.Ty jsou již připravena a budou vlepena při dokončování modelu.
Nyní se chystám na výrobu ochraného rámu a spodního krytu motoru.
6.3.2008 Tak jsem dokončil výrobu ochraného rámu. Nejvíce času jsem strávil přemýšlením z čeho ho zhotovit. Moje představa byla, aby při průměru kulatiny 5mm byla hmotnost co nejnižší a rám naopak netvořilo pouze pár "trubek". Použil jsem tedy pevné ocelové tyčky o průměru 2mm, které byly za účelem zvětšení průměru obaleny plastem (stejný materiál jako na krytu plošiny). Vzhledem k tomu, že plast je bílé barvy, odpadá nutnost lakování.
7.3.2008 Začalo se pracovat na korigaci hmotnosti a montáži přídavných závaží za účelem snížení těžiště. Vzhledem k tomu, že jsou obuty nízkoprofilové pneu a na nápravách není dostatek místa, zvolil jsem montáž na vnitřní stranu disků.
Zadní náprava | ||||||
kolo | původní hmotnost (disk+pneu) | hmotnost se závažím | zvýšení motnosti | |||
levé | 55g | 145g | 2,6x | |||
pravé | 55g | 145g | 2,6x | |||
Přední náprava | ||||||
levé | 50g | 130g | 2,6x | |||
pravé | 50g | 130g | 2,6x |
Nyní jsem se pustil do kabiny. Ty byla rozebrána. Je super, že Bruder má možnost rozebrání na jednotlivé díly a je tak umožněna jejich snadná úprava. Zatím jsem osadil okna vystřižená z polykarbonátu. Vzhled se tak rapidně zlepšil. Přední světlomety byly osazeny leddiodami a budou namontovány doplňky karoserie v podobě zásobníků na vzduch, výfuku a nádrže. Vím, že toto přispěje ke zvýšení hmotnosti, ale také k relističtějšímu vzhledu.
8.3.2008 Model je již téměř hotov. V podvečer proběhlo první testování a musím říci, že jsem byl velice překvapen. Vyjíždění svahů mu nedělá žádné problémy a v tomto směru může konkurovat Axialovi. Při sjezdech se i v prudkých svazích udrží bez použití brzdy.
9.3.2008 OFICIÁLNÍ PŘEDSTAVENÍ
Po včerejším krátkém testování jsem se vypravil poprvé do náročného terénu. MAN si v něm počínal znamenitě:
Video z "Premiéry v terénu"- http://uk.youtube.com/watch?v=xsj8XzvXPuM
MAN si v terénu počínal skvěle. Výjezdy do svahů mu nečiní problémy a se sjezdy se vypořádá také elegantně. Přilnavost pneumatik díky hmotnosti vozidla a měkké směsi je velmi dobrá a boční náklon který vozidlo snese je dostačující. Průjezd přes náhlé nerovnosti v podobě kamenů je značně omezen předním ochranným rámem. Nájezdový úhel je tak nedostatečný a bude předmětem dalších úprav.
16.3.2008 Dnes byl speciál opět testován. Za týden, po který byl zaparkován v dílně doznal dalších úprav. A to jak funkčních za účelem zlepšení jízdních vlastností, tak i vzhledových. Byly namontovány disky menšího průměru s pneumatikami se šípovým vzorem o větším průměru. Průměr kol tak zůstává stejný. Zatím bez závaží. Byl odmontován přední ochranný rám a nahrazen ochranným plechem pod "motorem" ve spojení s nárazníkem, který má za úkol chránit spodní část kabiny. Dále byly za účelem zlepšení vzhledu a menšího průniku nečistot do šasí vyrobeny bočnice korby. Vozidlo bylo také vybaveno výfukem, nádrží a zásobníky vzduchu.
Testovací terén byl velmi náročný a zrádný, protože se jednalo o kameny porostlé mechem (bývalý lom). I když se zdálo, že před vozidlem je naprostá rovina, opak byl pravdou. Nezřídka se stalo, že se MAN náhle propadl. Pokud by přední nájezdový úhel nebyl upraven, stále by někde visel. Při vyjíždění a sjíždění svahu byla otestována i výdrž ochranného rámu kabiny. Ta vydržela dvě překlopení vozidla na bok a dosti ošklivý pád při jednom ze sjezdů, kdy se auto koulelo ze svahu bokem. Vzhledem k tomu, že v discích nebylo závaží auto nesnese takový boční náklon jako při prvním testování. Pneumatiky pracovaly dobře. Tvrdší směs jim však zabraňovala v dokonalém přilnutí k povrchu, obvzláště kamenům. Pneumatika zabírala jen velmi malou plochou. Ukázalo se, že tyto pneu budou nejvhodnější do rozbahněného terénu, kde se naplno využije jejich schopností (šípový vzor).
Video z druhého testování - http://uk.youtube.com/watch?v=L_lJ3h_LBVg
Komentáře
Přehled komentářů
https://fedorovkarb.ru Keto Genetic – капсулы для снижения веса, при создании которых была учтена концепция кетогенной диеты.
Активный процесс жиросжигания запускают компоненты растительного происхождения, поэтому можно говорить о полной безопасности данного препарата.
Отсутствие химии, красителей и ГМО исключает токсическое воздействие и развитие синдрома привыкания - https://fedorovkarb.ru
https:///torgovaya.xyz/seo Продвигай сайт статьями и попади в ТОП
Obdiv
(Pavel Dobeš, 19. 11. 2010 11:44)
Obdivují vaší práci a četl jsem o přídavné převodovce v podvozku cc01. Mám stejný podvozek a potřeboval bych jej zpomalit , mužete mi poradit jakou převodovku mám použit tu vaši jsem nikde nenašel.
Děkuji Pavel Dobeš
nádhera
(gyzmo777@atlas.cz, 10. 12. 2008 12:10)Tak tohle se Vám opravdu povedlo, krásný model a podle videí i výborné jízdní vlastnosti. Také se chystám pořídit si tento podvozek, jediné co udělám jinak je volba převodovky, asi zvolím převodovku od Š-hobby pro motor speed 400 - prodlouží to dobu jízdy :-).Ale jinak krásné zpracování karoserie
Эффективное средство для удаления царапин с ЛКП кузова автомобиля.
(Andrewhoria, 21. 4. 2021 10:10)