Bellanca 480 - lyže
Již nějakou dobu jsem přemýšlel, že by bylo dobré Bellancu vybavit lyžemi pro zimní lety. Konečně jsem tak učinil.
Bellanca 480 má originální podvozek vyroben z drátu 2mm. Podvozek je vybaven koly s kryty, je umístěn dosti pod letadlem a rozchod kol činí start ze země obtížným. Zatím jsem neměl možnost létat (startovat, přistávat) tam, kde by byl rovný asfalt. Tam by podvozek byl asi super. Startovat se dá z ruky, ale přistání do trávy, nerovnou cestu nebo strniště (sebemenší nerovnost je znát) vede převážně k "zakousnutí" podvozku a následně k deformaci trupu. Pokud má člověk štěstí, tak podvozek pouze odpadne. Zimní období má také své kladné stránky. Sice je na letišti zima a člověk mrzne, ale na druhou stranu sníh vytvoří rovnou, dostatečně velkou přistávací plochu.
Jako materiál pro podvozek jsem použil svařovací elektrodu, ze které jsem oklepal obal. Průměr drátu je 2mm a délka 300mm. Drát jsem naohýbal dle originálního podvozku, ale byl zvětšen rozchod pro větší stabilitu. Z kousku plastu (stejný jako kryt na MANTG410A) jsem vyrobil tři lyžiny. Hlavní lyžiny mají rozměr 30x120mm a ostruhová lyžina 2x6mm.
Z původního podvozku byly v první řadě použity kryty kol. Ty jsem upravil pro nalepení lyžin. Ostruhové kolo bylo odstraněno, a nahrazeno lyžinou, která nemá pevnou polohu vůči trupu, ale má možnost se přizpůsobit sklonu trupu vůči zemi.
Nový podvozek jsem nejdříve dal na místo původního. Po zkoušce kterou jsem provedl na zahradě se ukázalo následující:
Po spuštění motoru a snaze model rozjet se ocas zvedá a model se překlápí dopředu bez toho, aby se vůbec pohnul z místa.
Proto jsem za krytem motoru vytvořil podobné lože pro uchycení podvozku za účelem odstranění tohoto jevu. Na lože byly použity kousky plastu, Purex a nožík.Podvozek se tak posunul o 65mm dopředu.
Po osazení podvozku na trup jsem vzal originální drát z podvozku, ten jsem naohýbal dle potřeby a osadil do místa původního uchycení podvozku. Vznikly tím vzpěry, které budou bránit opětovnému vylomení podvozku.
Osrtuhovou lyžinu jsem navíc vybavil břitem pro snadnější udržení směru a tím zlepšit možnost řízení při pojíždění, startu a přistání.
Po montáži jsem opět provedl test. Tentokrát ne na sněhu, ale vyzkoušel jsem zvýšit adhezi a zkouška tak byla provedena přímo na pracovním stole. Po spuštění motoru se letadlo začalo nenuceně rozjíždět.
Další test jsem provedl na betonu v garáži. I tam se letadlo lehce rozjelo bez jakéhokoliv nežádoucího jevu.
A tady je výsledek.
Nakonec jsem tento podvozek zavrhl a rozhodl jsem se pro klasický podvozek s koly.
Zakoupil jsem proto kola s větším průměrem. A pustil jsem se do výroby.