...letadel
Modely letadel se mi vždy líbily. Do úplného začátku jsem se rozhodl pro model Bellanca 480 s pohonem elektromotorem.
Sestavení proběhlo skvěle a já se těšil až poprvé poletí. Nějakou dobu stál v dílně na skříni, do doby než jsem se odvážil jít ho poprvé vyzkoušet. Do té doby jsem pilně trénoval na simulátoru "Flying Model Simulator" s připojeným páčkovým joypadem od Playstationu 2. Ovládání jsem nastavil přesně tak jak je nainstalované v Bellance (základní verze bez křidélek).
Po příchodu na "letiště" jsem zapojil akumulátor, otestoval funkci výškovky a směrovky, roztočil motor na plný výkon a poprvé jsem lehkým hodem z ruky odstartoval. Překvapilo mě jak letadlo začalo živě a nenuceně stoupat. Dle návodu jsem provedl vytrimování a polétal jsem si. Let trval přibližně 10 minut.
Druhý den jsem se opět vypravil létat. Vítr byl podstatně slabší než v době prvního letu. Po cca 5 minutách "zhasl" motor a já měl plné ruce práce dostat Bellancu dolů. I když ...dolů šla sama a já se ji snažil spíše přemluvit ať při tom tak nespěchá. Asi 10 metrů nad zemí se za ocasem obljevil kouř. Přistání bylo trochu tvrdší, přibližně pod úhlem 30 stupňů. Podvozek se zakousl do nízké trávy a letadlo se elegantně přehouplo přes vrtuli.
Šel jsem se podívat na rozsah škod. Letadlo neutrpělo žádnou újmu na své konstrukci. Jen se z něj pořád trochu kouřilo. Sundal jsem křídlo a prohlédl elektroniku. Vše bylo v pořádku až na regulátor, který vykazoval známky poškození. Zřejmě vlivem přehřátí a následného shoření součástky která měla špatný dotyk s chladičem.
Nyní bude Bellanca čekat na nový regulátor a já budu zase létat jen na počítači.
Nějakou dobu trvalo, než Bellanca dostala nový regulátor Jes 020. Od té doby létá bez problémů. Pomalu jsem začal trénovat akrobacii, při které jsem párkrát praštil s letadlem o zem. Předek po jednom nárazu vypadal, že je tak akorát na vyhození, ale spravil ho Purex. Jelikož byl hodně zdeformovaný, tak jsem ho musel rozlámat a znovu poslepovat dohromady a kusy rozpadlé na kuličky nahradit novými kousky polystyrenu. Purex je bezkonkurenční lepidlo. Pak po jednom nárazu odešel motor. Hřídel se zkřížila a po srovnání z něj vypadaly uhlíky. Následovala koupě motoru Mig 480.
Rozhodl jsem se vyzkoušet i odlišnou kategorii a proto jsem si koupil Sky Lady. Létání s ní mi moc nešlo. Většinou končila někde na stromě a jednou mi ji vítr zanesl nad les, který jsem měl za zády a já ji nemohl dostat zpět. Když zmizela z dohledu, vypnul jsem vysílač a vydal se ji hledat. Po kilometru jsem ji našel na protějším kopci. Krásně si přistála do trávy.
21.10.2007
Tři měsíce uběhly od doby,kdy jsem Bellancu přinesl porvé domů. Trup je již dost opravovaný a také na křidle jsou oděrky. Nyní přišla doba kdy jsem se rozhodl koupit nový trup, křídlo, ocasní plochy, kryt motoru, podvozek a postavit tak uplně nové letadlo kde by byla použita elektronika ze Sky Lady .
Začal jsem křídlem, na kterém byly dodělána křidélka a pro jejich ovládání bylo použito servo ze Sky Lady. První lety s ovládanými křidélky jsem absolvoval na starém trupu. A dobře jsem udělal. Když jsem byl dnes létat, bylo dost větrno. To bylo příčinou fatální havárie která moje plány překazila.
Nyní tedy bude použit nový trup ve spojení se starým křídlem na které přendám křidélka (pokud toto jako celek nepůjde opravit),elektronika je funkční, jen motor má ohnutou hřídel. Proto bude použit nový.
Použití nového trupu však po pár dnech nebylo potřeba. Purex, kousky polystyrenu a čas strávený nad opravou dodal trupu opět ten správný tvar. Hřídel na motoru se podařilo narovnat a ten tak má za sebou dva další lety.
Zároveň jsem namontoval nová serva do Sky Lady spolu s novým motorem .
Nyní musím konstatovat, že jsem se se Sky Lady sžil a létání s ní mě velice baví. Jedním z důvodů je delší doba letu, který se prodloužil minimálně o 100 procent v porovnání s Bellancou. Můj, pro tuto chvíli nejdelší let se Sky Lady trval 19 minut a to s podvěšeným fotoaparátem (+ 130g hmotnosti). Věřím, že bez něj by vydržela za stejných povětrnostních podmínek ve vzduchu i 30 minut.
Tak takto jsem vstoupil do světa RC letadel.