Truck trial - začátky (Thunder Tiger TS-4e)
O truck trialu jsem se dověděl z jednoho specializovaného časopisu. Docela mě to oslovilo a jako velký fanda offroad aut jsem se o tuto kategorii začal zajímat hlouběji. Nejdříve jsem studoval články, pak přišlo zkoumání jak takový speciál postavit a nakonec přišla vlastní stavba. Ale to trochu předbíhám.
Výběr podvozku
V první řadě bylo nutné se rozhodnout na jakém podvozku bude truck postaven. Měl jsem na výběr tři možnosti:
1. Použití podvozku Thunder Tiger (dále jen TT) z Xsary
2. Použití podvozku Carson a místo chybějícího motoru osadit elektromotorem
3. Zakoupení staršího podvozku přímo pro tuto stavbu
Podvozek
Nejprve jsem prověříl možnost nastavení světlé výšky na maximální možnou hodnotu u TT a Carsonu. Pak přišlo přehodnocení a rozhodnutí, že bude použit podvozek TT.
Pvní věcí bylo odmontování celého pohonného ústrojí ze základního plata. Plato jsem zhotovil nové s ohledem na provozní podmínky (větší kola, rejd předních kol, světlá výška). Následovalo osazení pohonného ústrojí na plato.
Kola
Disky byly použity starší, na kterých byly již opotřebované pneu. Ty jsem sundal a disky osadil pneumatikami pocházejícími z nějaké hračky, které se mi podařilo získat od kamaráda Kuby. Průměr disku se k mému překvapení shodoval s vnitřním průměrem pneumatiky. Pouze šířka pneu byla větší. Pokud se pneu namontovala na disk, tak běhoun nebyl plochý, ale pěkně se vyklenul. Následovala zkušební montáž na podvozek. Vše vycházelo a splňovalo mé představy v maximální možné míře.Následovalo tedy nalepení pneu na disk. Tím byl podvozek hotov.
Karoserie
Začal jsem přemýšlet, jak by měl truck vypadat a z čeho zhotovit karoserii. Moje představa byla, aby byla velmi věrohodná a co nejlépe zpracovaná do detailu. Původně jsem přemýšlel o zhotovení karoserie z laminátu, ale po přečtení několika článků jsem se rozhodl pro osazení karoserie z nějaké hračky. Navštívil jsem proto hračkárnu a hned po vstupu mě zaujaly plastové hračky firmy Bruder. Do posledního detailu zpracované modely nákladních aut, traktorů a stavebních strojů. Měřítko těchto "modelů" je 1:16. Po proměření rozměrů a schválení, že toto bude vhodný "objekt " pro stavbu, mě zaujala verze MAN pro svoz dřeva.
Líbilo se mi na ní to, že se z ní beze bez větších úprav dát použít i korba, na kterou plánuji ušít.opravdovou plachtu. Za okamžik jsem si ho nesl domů. Zamířil jsem rovnou do dílny a pustil se do práce.
Osazení karoserie
Nejprve jsem váhal, zda použiji pouze kabinu a korbu, ale pak jsem usoudil, že lepší variantou bude osazení karoserie i s šasím. Vyhodou tohoto rozhodnutí je velmi dobrý vzhled, zachovány tak byly zásobníky na vzduch a nádrže a také sklápění kabiny a korby. Nevýhodou je vyšší hmotnost. Z podvozku hračky jsem sundal osy s koly a začal řezat, pilovat a usazovat. Karoserie je usazena na originální držáky karoserie.
Testování
Při prvním testování se projevilo několik nedostatků:
1. Motor je v TT zpřevodován do rychla a tak měl s většími koly problémy. Jízda byla velice rychlá a neodpovídala druhu vozidla. také docházelo ke značnému přehřívání regulátoru a kabelů k motoru.
Řešení: Mezi pastorek a ozubené kolo bylo přidáno ještě jedno kolečko. Poměr se tak změnil z cca 3,90:1 na 18:1.S tímto převodem jsem dosáhl celkem slušné stoupavosti (40 stupňů), rapidního snížení rychlosti a nedochází k přehřívání regulátoru.
Na fotografii je maximální úhel který auto zvládne (naměřeno 40stupňů). Motor má dostatek síly ale pneumatiky již nejsou schopny přenosu. jako testovací podklad bylo použito hladké dřevo a vozidlo stoupalo "po létech". Při zastavení se v tomto "svahu" vozidlo udrží.
A ještě jeden důkaz:
Slušné ne?
2. Servo řízení není dostatečně silné a v terénu auto nezatáčí bez toho aby bylo v pohybu.
Řešení: Bude osazeno silnější servo od fy. Hitec
3. Velmi dobrá činnost diferenciálů. Toto vozidlo pro jízdu v těžkém terénu vyžaduje uzavření diferenciálů.
Řešení: Diferenciály byly uzavřeny ostraněním kuliček, odmaštěny, zalepeny lepidlem na šroubové spoje a utaženy na maximální možnou míru. S touto úpravou si vozidlo poradí i s těžkým terénem.
4. Světlá výška podvozku (plata) není dostatečná. Vozidlo se občas "posadí na břicho".Světlá výška je nyní 40mm.
Řešení: Do tohoto zatím nebudu zasahovat. Koncepce pohonu mi mnoho šancí nedává. Co šlo to jsem z něj dostal.
23.12.2007.
V současné době má již model nového majitele
23.2.2008
Karoserie MAN TG410A je nyní osazena na podvozku CC-01
Pokračování v příspěvku Tamiya CC-01
Komentáře
Přehled komentářů
Pěkná přestavba, tento podvozek mám taky ale na truck trial se mi zdá moc rychlý a má moc malou světlou výšku, jinak brá dobrý. :-)
prosim
(Autocrosar.Karl@email.cz, 8. 12. 2007 22:30)Dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli by ste mi na můj mail mohl poslat nějaký podklady jak ste to sestavil já nevím jak na to tak jestli by ste byl tak ochtej děkuju zatim naschle
hezký
(gyzmo77, 10. 12. 2008 12:05)